Engholmene bliver en integreret del af centrum
Engholmene er inden for de næste år færdigudviklet, og udover at bestride titlen som Københavns nye kanalby, vil Engholmene fungere som den sidste og afgørende brik i det puslespil, der skal skabe den naturlige overgang mellem Havneholmen på Vesterbro og det nye Sydhavn.
Med sine kanaler, broer og promenader er Engholmene en bydel, der har mange af de samme kvaliteter, som man finder på Christianshavn. På trods af Engholmene ikke har sin egen fristad og ligger et par kilometer længere væk fra Rådhuspladsen, er der mange ligheder mellem det eftertragtede Christianshavn og Københavns nye Kanalby. Og netop de sammenlignelige proportioner har gjort, at man fra starten har sigtet efter at ramme den stemning, som er på Christianshavn.
”Vores mål med Engholmene er at skabe en bydel, som bliver integreret i forhold til resten af København, og som har kvaliteter fra alle sider af bylivet. Engholmene har en unik placering, som gør det naturligt, at vandet og det blå byliv bliver en vigtig aktør. Men samtidig ligger det sig også op af resten af København i forhold til Vesterbro og Kødbyen”, siger Anette Krarup, Udviklingsdirektør hos NPV. Hun understreger, at det siden begyndelsen har været et centralt element i udviklingsarbejdet at skabe et område, som vil danne de bedste rammer til at få bydelen integreret i forhold til resten af København.
Engholmene bliver epicenter for det blå byliv
Foruden seks øer med nyskabende arkitektegnede boliger bliver der på øerne opført en pallette af udeophold, hvor beboere og besøgende kan betragte og nyde det blå byliv. Derudover kommer der en række promenader rundt om øerne, som ikke har været praktiseret tidligere, hvis man ser på de allerede eksisterende kanalbyer.
”Promenaderne rundt om øerne vil give mulighed for, at man kan opleve byggerierne og det blå byliv på tæt hold. Derudover vil der blive opført to havne. Én i den nordlige del og en i den sydlige del, som begge vil bidrage med tonerne fra det klassiske havnemiljø”, siger Anette Krarup. Netop disse initiativer spiller en afgørende rolle i missionen om at integrere bydelen i resten af København, ligesom havnebussen, moderne gang- og cykelstier og to nye metrostationer vil skabe en naturlig forbindelse bydelene imellem.
Opførelsen af Engholmene skrider planmæssigt fremad, hvilket manifesterer sig ved, at der indtil videre er flyttet i omegnen af 1.000 mennesker ind på Kærholm og Myrholm. Det tal forventes af stige betragteligt, når de første flytter ind på Lyngholm i juli måned. De sidste tre bolig-øer vil blive færdiggjort løbende, og i 2021 forventes boligerne at stå færdige.