Københavnerne pendler på vandet

I sommermånederne er passagerdækket fyldt til randen med turister, men til hverdag transporterer havnebussen et stigende antal hverdagspendlere til og fra arbejde. Københavnerne kan ikke få vand nok, og flere er begyndt at betragte vandet som et offentligt transportmiddel.

I Københavns kanal sejler Danmarks svar på Staten Island-færgen, havnebussen. Bag roret på linje 991, der sejler mellem Teglholmen og Refshaleøen, sidder 65-årige Jørgen Kristensen, som har været skipper på havnebussen i syv år.

”Vi flyver ikke som metroen og bussen, men hvis du har tiden, er det en behagelig og smuk måde at rejse med offentlig transport på,” siger Jørgen Kristensen.

Og det lader til, at københavnerne har fået øjnene op for den alternative transportmulighed. Fra 2017 til 2018 er antallet af passagerer på havnebussen steget med 34 procent, og selvom turisterne fylder godt i statistikkerne, kan Jørgen Kristensen bekræfte, at antallet af faste pendlere er stødt stigende. Særligt stoppestederne ved Teglholmen og Bryggebroen, som ligger få hundrede meter fra Myrholm, har de mange faste pendlere. Det passer godt overens med, at beboerne i og omkring Engholmene i forvejen har valgt at bosætte sig med fri adgang til kanalerne, og derfor er mere tilbøjelige til at benytte transportmulighederne til vands.

På fornavn med passagererne
Alt imens havnebussen lydløst skyder gennem bølgeskvulpene og gør antrit til at lægge til kaj ved Skuespillerhuset ved Nyhavn, fortæller Jørgen Kristensen videre omkring hans arbejde og relationen til passagererne.

”I modsætning til buschaufførerne på land så får vi et helt andet forhold til vores passagerer. Vi siger godmorgen til alle, og vi er sågar på fornavn med en god portion af dem,” siger Jørgen Kristensen, der endda har givet sit telefonnummer til de faste pendlere, så de i tilfælde af dårligt vejr kan ringe og høre, om havnebussen sejler.

”Det er en lille ekstra service, som vi udbyder. Med tiden falder vi i snak med de faste, og det gør, at vi lærer hinanden at kende. Jeg plejer at drille dem med, at jeg holder øje med, om de møder til tiden, og passer deres arbejde,” smiler skipperen, alt imens han åbner landgangen for passagererne. 

Movia forventer passagervækst
Hos Movia og Københavns Kommune er de bevidste omkring udviklingen og har derfor også valgt at satse stærkt på havnebusserne. I 2020 vil driften blive øget i vintermånederne, så havnebusserne kommer til at sejle hver halve time i hverdagene, og bådene kommer tilmed til at sejle på el. Derudover har Københavns Kommune besluttet, at havnebusserne skal forlænges til Orientkaj i Nordhavn ved den kommende metrostation.

”Nordhavnsforlængelsen forventes at komme i drift primo 2021, og der er en forventning om en passagervækst på 430.000, når forlængelsen til Nordhavn er klar,” siger Camilla Struckmann, Kommunikationsdirektør i Movia. I 2018 benyttede 672.385 passagerer havnebusserne.

Sejler fra morgen til aften
I dag sejler linje 991 og 992 mellem Teglholmen og Refshaleøen. På hverdage er der afgange hver 40. minut, hvor den første sejler kl. 6.45 og den sidste kl. 21.25. Derudover er der linje 993, som ved forestillinger på Operaens Store Scene sejler pendulsejlads mellem Nyhavn og Operaen 1-1½ time inden forestillingens start

Alle rettigheder til billeder, tekster og video tilhører NPV A/S - og må ikke anvendes uden forudgående tilladelse fra NPV A/S. Copyright © NPV A/S 2011 - 2019