Efterspørgsel på alternative mødelokationer – vi flytter ud af det traditionelle mødelokale

Efterspørgsel på alternative mødelokationer – vi flytter ud af det traditionelle mødelokale


Alternative mødelokationer er en af de tendenser, som præger tidens mødekultur, viser undersøgelse. Og særligt muligheden for at komme udenfor eller tæt ved hav og natur er efterspurgt.


Kundemøder, personalemøder, undervisning eller koordineringsmøder. Antallet af møder stiger, men de foregår mange andre steder end i et traditionelt mødelokale.

Med kontor i Engholmene Business Center bliver man nabo til to lystbådehavne, og muligheden for at have båd er attraktiv for fremtidens virksomheder, lyder det fra ekspert i bæredygtighed og events.

Det globale mødenetværk IACC står bag en undersøgelse af tidens mødetrends, hvor 180 mødeplanlæggere fra hele verden har deltaget. Resultaterne viser, at der er en række nye krav til virksomheders mødelokationer. Et af de punkter, der fremhæves, er, at der et stigende behov for at holde møder og arrangementer udendørs.

Undersøgelsen viser også, at der er stor efterspørgsel på mødelokationer, som ligger tæt på grønne områder og andre udendørsarealer – eksempelvis lystbådehavne.

Efterspørgslen på at holde møder i naturen, på havet eller andre steder end i det traditionelle mødelokale, er nært forbundet med den grønne sundhedsbølge, hvor vi skal op af stolene og ud at bevæge os, lyder det fra ekspert i bæredygtige events.

”Vi ser i højere grad end tidligere, at virksomheder søger uden for de traditionelle mødelokaler i minimalistiske glasbure og ud i det fri. Her er det min erfaring, at det maritime miljø og vind i håret er en af favoritterne. Sammenlignet med et klassisk møde- eller konferencelokale sætter det nogle andre ting i gang hos deltagerne. Sanserne kommer i spil. Vi bliver mere kreative og innovative,” siger Sofie Randel, der er foredragsholder og ekspert i bæredygtige events.

Hun er desuden indehaver af Rethink Event, og har fingeren på pulsen, når det kommer til trends inden for events og mødelokationer. Ligesom flere af hendes kolleger har hun også selv med stor succes arrangeret møder og events til vands.

”Der er ingen tvivl om, at de virksomheder som placerer sig i lokaler, hvor der er let adgang til vand og grønne områder, vil have en fordel, når det kommer til at inddrage det i deres daglige arbejde. Hvad end det er personalemøder eller forretningsfrokoster.”

Nabo til to lystbådehavne

Et af de kontorhuse, som ligger særligt favorabelt i forhold til vandet og det gode havneliv, er Engholmene Business Center, hvis fleksible kontorlokaler er placeret i hjertet af Københavns nye kanalby. Engholmene er en dynamisk bydel bestående af erhverv, boliger og institutioner, som omsluttes af smukke kanaler og promenader. Et bymiljø, der i en mere moderne version kan sidestilles med stemningen og atmosfæren på den ældre bydel, Christianshavn, hvor både og kanaler er integreret i kvarterets udemiljø.

Som virksomhed med base i Engholmene Business Center får man moderne og rummelige lokaler midt i storbyen med direkte udsigt til vandet. Og med anlæggelse af områdets to lystbådehavne vil en bådplads for virksomhedens medarbejdere være i gåafstand.

”Lystbådehavnene er et aktiv for de mange beboere i området. Men det er mindst lige så attraktivt for de lokale virksomheder, der vælger at placere sig der. Vi forudser, at der bliver rift om bådpladserne fra virksomhedernes side også,” siger Kim Lang Sørensen, direktør og partner i NPV A/S.

De to lystbådehavne vil udover havnepladser også komme til at bestå af caféer og restauranter.

”Virksomhederne, der har bådpladser, vil kunne bruge dem til arrangementer for medarbejderne, teambuilding eller sociale arrangementer, men i lige så høj grad som alternativt mødelokale til forretningsforbindelser og kunder,” siger Kim Lang Sørensen.

Fleksible rum og fællesområder

En anden konklusion fra IACC-undersøgelsen viser, at flere interaktive pauser og flere muligheder for at møde folk på tværs af brancher bliver et ønske på arbejdspladserne.

Det betyder, at der vil opstå endnu højere krav til fleksible ruminddelinger og indretninger, som giver mulighed for at flytte borde og stole rundt i lokalet. Ligesom stadig flere indretter sig med flere og større hygge-områder uden for mødelokalet med sofaarrangementer, der skaber en afslappende atmosfære.

Også den del har man haft med i planerne for Engholmene Business Center. Her kan de kommende lejere af kontorhusenes 35.000 kvadratmeter se frem til at flytte ind i nyopførte moderne lokaler, hvor der er udvidede områder til lounge, afslapning og spontane møder.

”Der er lyse fleksible rumløsninger, hvor kontorerne bliver indrettet under hensynstagen til lejerens ønsker og behov. Man får praktiske fællesarealer og spændende loungeområder med kaffe- og juicebar og gode parkeringsforhold,” siger Kim Lang Sørensen.

Fisketorvets firestjernede forvandling


Københavnernes eget shoppingcenter, Fisketorvet, forandrer karakter i disse år. En stor ombygning af centret afspejler de mange nye mennesker, der slår sig ned i de nye boligområder ved havnen. En firestjernet strategi skal imødekomme det nye, købedygtige publikum.


Fisketorvet – Copenhagen Mall er et ud af blot seks storcentre i Europa, der har fået en firestjernet certificering. Det glæder centerchef Jacob Bannor, som tilbage i 2010 iværksatte en grundig make-over af centret og dets 120 butikker. Det har skabt en ny, stærk forretnings- og shoppingkultur, som tiltrækker en helt ny kundegruppe.

Nye købestærke kunder

”Områderne omkring os er i vækst med ressourcestærke og købedygtige indbyggere. Og som shoppingcenter skal vi spejle denne udvikling. Med de mange nye spændende boligområder er vi nu rykket helt ind i København. Tidligere oplevede nogle, at vi mentalt lå uden for byen. Sådan er det ikke længere,” siger Jacob Bannor.

Fisketorvet tiltrækker derfor også nye typer butikker og restauranter. Både Starbucks og LêLê Street Kitchen har for nylig åbnet en afdeling i centret. Og så er der kommet større fokus på sundhed og livsstil med fx yoga-butikken Goyogi og helsekæden Life. Det betyder også, at den gennemsnitlige kunde nu ser anderledes ud.

”Vores typiske kunde er kvinde, midt i trediverne med to børn, bolig i den indre by, en god uddannelse og et velbetalt job,” siger Jacob Bannor, som også kan registrere en meget tilfredsstillende fremgang i omsætningen.

En del af nærmiljøet

Fisketorvets ejere, den internationale centerkæde Unibail-Rodamco, har ladet et uvildigt konsulentfirma vurdere og certificere sine 86 centre rundt om i verden på en fempunktsskala. Og her får centret på Kalvebod Brygge fire stjerner. Denne placering rammer helt i plet i forhold til Jacob Bannors strategi for Fisketorvets udvikling.

”Fisketorvet skal netop være et firestjernet center. En kvalitets-shoppingoplevelse med gode butikker, spændende restauranter og et højt serviceniveau i hele ’kunderejsen’ gennem centret,” siger Jacob Bannor.

Han giver i samme åndedrag svaret på, hvorfor han ikke foretrækker 5 stjerner:

”Som femstjernet center er man et eksklusivt luksuscenter. Men i ’eksklusivitet’ ligger også ’ekskluderende’. Og det vil vi ikke være. Vi er et kvalitetscenter, der tiltrækker københavnerne med spændende butikker, kvalitetsspisesteder og med byens højeste serviceniveau.”

Og ambitionen er at åbne Fisketorvet endnu mere op mod det nærmiljø, som centret er en del af.

”Vi skal have swimmingpool om sommeren, speedbådsudlejning og udendørs caféer, hvor folk kan hygge sig. Kort sagt en lang række aktiviteter, der rækker ud mod vores omgivelser på land- og vandsiden,” slutter Jacob Bannor.

Fakta om Fisketorvet

Fisketorvet – Copenhagen Mall har sit navn efter byens gamle fisketorv, som lå på dette sted fra 1953 til 1999. I over 40 år mødtes fiskegrossister og fiskehandlere fra den tidlige morgenstund for at se dagens fangst og gøre en god handel.

Centret er bygget op som et kæmpe skib med flot udsigt over Københavns havnefront. Derfor kaldes etagerne for dæk. Det er Kieler Architects, der står bag Fisketorvet og dets mere end 120 butikker.

Siden Fisketorvet åbnede i oktober 2000, har over 7 mio. mennesker årligt lagt vejen forbi centret på Kalvebod Brygge.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply